Hoe roddelbladen jouw teksten kunnen helpen
leestijd 1 minuut
Terwijl je wacht bij de kapper heb je vast weleens (met een licht schuldgevoel) door De Privé of Weekend gebladerd.
Hoe kan dat stomme nieuwtje over een BN’er toch opeens boeien? Welke trucs en ‘formules’ zitten achter die pakkende titels? Kun je deze formules gebruiken om de conversie van je websiteteksten te verhogen?
Ik was benieuwd. Daarom kocht ik elk roddelblad dat er te vinden was. Ik analyseerde 120+ roddelartikelen (zodat jij dat niet hoeft te doen).
De aantrekkingskracht van deze teksten blijkt geen wonder.
Ik ontdekte 3 ‘gouden’ formules die elk roddelblad toepast om een tekst onweerstaanbaar te maken.
1. Onweerstaanbare titels spelen in op emotie én geven een teaser
De titel wil je aandacht trekken én aanzetten tot verder lezen. Roddelbladen weten dat emotie je aandacht trekt. Daarna gebruiken ze een pakkende teaser, zodat je doorleest:
- ‘Het is de schuld van mijn ouders’ – Waarom Jennifer Anistons huwelijken steeds mislukken’
- ’Koningin Elizabeth jaar na overlijden niet vergeten – Queen tegen premier: ‘Was u naakt’’
Hier MOET je meer over weten toch?
Zo pas je deze formule toe
Speel in op de emotie achter het gebruik van je product. Maar beantwoord daarna de vraag: ‘Waarom is dit interessant voor mij?’.
Hieronder 2 voorbeelden:
- ’Een bruiloftsuitnodiging sturen die je voor altijd herinnert? Zo doe je dat’
- ‘Besteed nog maar 10 minuten per week aan administratie – Met dit geweldige programma’
2. Onweerstaanbare teksten houden je aandacht vast door slimme subkoppen
Halverwege je aandacht kwijt? Een roddelblad zuigt jou met één woord direct terug in het artikel. Roddelbladen zijn kanjers in subkoppen. De subkop bestaat vaak maar uit één krachtig woord, zoals:
- ’Ruzie’
- ’Kleinzoon’
Zo weet de lezer direct: ‘ah, daar lees ik meer over Frans Bauer zijn kleinzoon.’
Zo pas je deze formule toe
Deel je tekst op in alinea’s, gesplitst per voordeel. Schrijf voor elke alinea een subkop.
Voorbeelden van subkoppen op productpagina’s met maar één woord:
- ‘Bespaar’
- ’Garantie’
- ’Biologisch’
De subkop moet inspelen op een voordeel. Zo ziet de lezer direct waar hij moet zijn.
3. Onweerstaanbare teksten gebruiken simpele, maar krachtige opmaak, voor de scannende lezer
Roddelbladen trekken de aandacht met simpele opmaak:
- Belangrijke woorden zijn dikgedrukt
- Teksten zijn onderstreept of cursief
- Tekstblokken zijn omlijnd
Doorstaat jouw website de Roddelblad Test?
- Ga naar de belangrijkste pagina op je site.
- Open een Google Doc. Kopieer/Plak alleen: titels, bijschriften en dikgedrukte woorden van de webpagina.
- Lees de Google Doc: is de boodschap duidelijk voor de scannende lezer?
- Doe deze scan totdat de boodschap duidelijk is.
Vind je het verbeteren van je webteksten lastig? Dan kunnen wij je natuurlijk helpen! Vraag een gratis adviesgesprek aan.
Pieter Boonstra
Eigenaar / Conversie-specialist
Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.
Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.
Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.
Meer weten?
Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl