Waarom je geen compleet nieuwe website moet ontwerpen.

leestijd 2 minuten

Een Compleet nieuw websiteontwerp klinkt vaak als een topidee!

Het begint vaak met een nieuwe huisstijl of bestelsysteem dat je nodig hebt. Voor je het weet komen collega’s met nog 100 ideetjes die ze ‘’bij Coolblue ook altijd doen’’. 

Er is geen twijfel over mogelijk: deze nieuwe website gaat ervoor zorgen dat het straks bestellingen regent!

Waarom gaat zo’n nieuwe website dan toch zo vaak fout? Waarom zorgt een compleet nieuw ontwerp vaak voor minder bestellingen (en niet meer)?

Gevoel bij een lancering van een nieuwe website.

Bij ConversieKracht maken we dit gesprek vaak mee: “Ja, we gaan beginnen met conversie-optimalisatie, NADAT de nieuwe website live is’’

Vaak krijgen we dan 4 weken na de livegang van de nieuwe website een telefoontje; ‘’We zien in Google Analytics dat de conversie enorm is gedaald, kunnen jullie dit weer rechttrekken?”

Zonde! Al die uren voor niks! Niet alleen kost een nieuwe site al snel € 25.000 – € 150.000, de omzetdaling kost vaak nóg veel meer!

Hoe kan het dat een compleet nieuw ontwerp zo vaak slecht werkt?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel: Heel veel op jouw website is WEL goed!

Het bewijs: alle klanten die hiervoor bestellen en supertevreden zijn. De meeste onderdelen op je website werken voor bezoekers dus prima! Met een compleet nieuw ontwerp gooi je alles in 1x weg:

  • De onderdelen op je site die niet werken
  • De onderdelen op je site die zorgden voor alle tevreden klanten

Met als gevolg: een website waar dingen die prima werkten, opeens niet meer werken. Dat is dan ook de reden waarom de #1 online spelers zoals:

  • Coolblue
  • Amazon
  • Google
  • Booking.com

nooit een volledig nieuwe website lanceren.

Verbouwen van de website.

Waarom?

Zij weten dat 70% van alle aanpassingen die je maakt, zorgen voor evenveel of zelfs MINDER omzet.

Het is dus een ENORM risico om zomaar – met niets meer dan een schietgebedje – grote aanpassingen te doen aan je website.

Wat doen deze #1 online spelers anders? Zij doen aan: ‘’evolutionair ontwerpen’’. Alle online topspelers zijn bezig met testen, testen en nog eens testen. 

Zij veranderen nooit in 1x het hele ontwerp zonder 100% zeker te weten dat dit zorgt voor meer bestellingen. In plaats van één groot ontwerp, doen zij juist 10.000+ kleine verbeteringen.

Hoe kunnen wij jou helpen met evolutionair ontwerpen?

In plaats van in 1x alle onderdelen van je website aan te passen, ontdekken we eerst:

  • Wat werkt super op je site?
  • Wat heeft verbetering nodig?

Daarna testen en verbeteren we stapje voor stapje je nieuwe ontwerp. Zo weet jij zeker dat alles wat jij aanpast, zorgt voor meer bestellingen.

Overweeg je een nieuw ontwerp? Evolutionair ontwerpen zorgt ervoor dat je je website veilig kunt verbeteren.

Wil je dat wij jou hierbij helpen? Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Wij hebben met ConversieKracht al veel klanten geholpen met het succesvol lanceren van een nieuwe website.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl