Eindelijk: Dé best practice voor jouw webshop!

leestijd 1 minuut

Best practice: Wil je meer aandacht voor je advertentie? Gebruik een foto van een sexy vrouw! ‘Sex sells’

Veel onderzoeken tonen aan dat een mooie vrouw in reclame zorgt voor:

  • Verhoogde aandacht (bij zowel mannen als vrouwen)
  • Het product wordt gezien als van hogere kwaliteit
  • Grotere overtuigingskracht van product zelf

Nu je dit weet kun je voor elke promotie voortaan foto’s van sexy vrouwen gebruiken! Het is immers een ‘best practice’?

Ja, het is een best practice. De conclusies hierboven over de impact van mooie vrouwen zijn echt onderzocht. Toch hoop ik niet dat je deze ‘best practice’ blind op al je folders, advertenties en verpakkingen toepast.

Waarom doe je iets soortgelijks dan wel op je webshop? Zonder duidelijke reden kom ik op webshops ‘best practices’ tegen zoals:

  • Het ‘€’ teken voor de prijs weghalen
  • ‘Webshop X beveelt aan’ iconen (vaak bij het product met de hoogste marge)
  • Een grote oranje winkelmand knop

Net als de mooie vrouw zijn dit ‘best practices’. Maar als je deze implementeert op je webshop zie je geen stijging in verkopen.

Hoe kan dat?

Dezelfde reden waarom je nu niet in alle marketingcampagnes een mooie vrouw gebruikt. Als je aanpassing op je webshop niets te maken heeft met de reden waarom je bezoekers afhaken, kopen ze alsnog niet.

Sterker nog.. Waarschijnlijk kopen ze zelfs minder, omdat alles wat je bezoeker niet helpt, juist zorgt voor verwarring.

Onderzoek eerst waarom je bezoekers niet converteren, en bedenk daarna verbeteringen die specifiek dat probleem oplossen. Gebruik niet blind best practices.


Heb je moeite met onderzoeken waarom je bezoekers niet converteren? Wij helpen je daar graag bij! Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl