Waarom jij eten weg moet geven

leestijd 1 minuut

Verkoop jij maaltijden online? Ontdek het model en de tactieken die wij gebruiken om voedingswebshops te laten groeien.

Merken zoals Coca-Cola en Kelloggs gebruiken dit model nog steeds om markten compleet te domineren.

Bedenker van dit model, Andrew Ehrenberg ontdekte dat succesvolle merken hun doelgroep deze 3 stappen laten doorlopen:

  1. Bekend maken met jouw webshop en assortiment
  2. Overtuigen om assortiment te proeven
  3. Gewoonte maken om bij jou te bestellen

Deze 6 technieken hanteren wij om webshops in voeding te helpen met hun marktaandeel te vergroten

  1. Proefaankopen als KPI

Proefaankopen is de belangrijkste voorspeller voor groei in de markt. Maak het ‘aantal proeverijen van nieuwe gebruikers’ een belangrijke KPI van je conversieplan.

  1. Maak proeven makkelijk

Weet jij wat een nieuwe klant kost die een ‘normale bestelling’ doet? Test eens wat er gebeurt met je verkoopkosten (CPA+logistiek) als je een gratis proefverpakking geeft.

Door je hoge brutowinst op de inkoop kan het zomaar zijn dat een gratis proefverpakking opsturen goedkoper is dan die dure advertenties.

  1. Laat ook vaste klanten proeven

Herhaalaankopen zijn het meest winstgevend. Maar met een klant die veel van 1 product bestelt, kom je er niet. Laat vaste klanten kennismaken met jouw hele assortiment.

Je wilt in de voedingswereld constant jouw klant nieuwe dingen laten proberen, omdat zij nooit 100% loyaal zijn. Immers, jouw doelgroep moet vaak opnieuw een koopbeslissing maken: “Bestel ik weer online of haal ik het nu gewoon bij de Jumbo?”

Door een klant kennis te laten maken met jouw productassortiment, groeit het aantal keer dat jij voorkomt in het koopmoment.

  1. Focus op volume

Is een klant overtuigd van jouw héérlijke product? Zorg voor meer. Zolang ze jouw product op voorraad hebben, komt een ander merk er niet tussen.

  1. Pas op met korting

Het lijkt makkelijk om korting aan te bieden als iemand meer bestelt. De brutowinst op jouw product is hoog en je deelt die graag met een loyale klant. Maar pas op. Iemand die veel koopt, doet dat omdat jij de beste oplossing voor haar bent. Niet vanwege de prijs.

Test daarom wat er gebeurt als je geen korting geeft, maar bijvoorbeeld gratis een nieuw product weggeeft.

  1. Kijk niet naar je gemiddelde bestelwaarde

Voor een webshop in voeding is je gemiddelde bestelwaarde cruciaal. Maar staar je niet blind op het gemiddelde. Je wilt een gezonde verdeling tussen:

  • Nieuwe klanten die weinig bestellen
  • Vaste klanten die veel bestellen

Beide groepen heb je nodig om marktaandeel te winnen.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl