Schrijf ijzersterke titels: 4 tips + GRATIS Checklist & ChatGPT prompt

leestijd 6 minuten

Vandaag deel ik 4 tips voor het maken van titels die de aandacht grijpen én zorgen voor meer verkopen uit het boek: Tested Advertising Methods van John Caples. De 4e editie van het boek is te koop voor $1749 op Amazon en is daarmee misschien ook wel het duurste marketingboek ter wereld. 

De 4e editie van het boek staat te koop voor $1749 dollar, daardoor is 'Tested Advertising Methods' misschien wel het duurste marketingboek ter wereld!
De 4e editie van het boek staat te koop voor $1749 dollar, daardoor is ‘Tested Advertising Methods’ misschien wel het duurste marketingboek ter wereld!

Zelf snel aan de slag met het schrijven van onweerstaanbare titels?

Gebruik nu direct 28 bewezen formules voor het schrijven van titels die meer verkopen. Kopieer/plak de GoogleSheet en maak ook titels die structureel beter verkopen:

Bekijk in 8 minuten de video met voorbeelden:

4 Tips voor het schrijven van een onweerstaanbare titel

Lees het transcript van de video

Jouw doel als marketeer is verkopen, niet om leuke en grappige advertenties te maken

In Tested Advertising Methods deelt de legendarische tekstschrijver John Caples de eerste bewezen technieken voor het maken van succesvolle advertenties. De eerste uitgave van dit boek is uit 1932 en bedoeld voor krantenadvertenties, maar zijn technieken werken nog steeds voor online advertenties en pagina’s.

Als marketeer ben je creatief, maar wel binnen de grondwetten van de bewezen technieken

John Caples grote filosofie is dat een marketeer creatief moet zijn, maar niet zoals een kunstenaar creatief is. Jouw doel is niet om mooie, creatieve, leuke advertenties en pagina’s te maken. Jouw doel is om een product te verkopen.

Je bent als reclamemaker dus creatief zoals een architect creatief is: hij mag creatief zijn, maar wel binnen de kaders van de technische vereisten die nodig zijn om een gebouw stevig neer te zetten. Zo is het ook voor marketeers: ze kunnen creatief zijn binnen de bewezen marketingwetten.

De eerste 5 woorden is het enige wapen dat jij hebt om lezers te overtuigen..

In het schrijven van een titel, heb je maar 5-10 woorden om de lezer te overtuigen.
Die eerste woorden is het enige wapen dat je hebt om een lezer te overtuigen zijn kostbare aandacht te vestigen op jouw webpagina of advertentie

John Caples spendeert ⅓ van zijn boek aan het schrijven van de titel voor je advertentie of webpagina. Waarom? Het overgrote deel van je lezer leest alleen de eerste 5 tot 10 woorden en niet de rest.

Die eerste woorden zijn dus jouw enige wapen om de lezer te overtuigen dat ze jouw pagina, website of advertentie moeten bekijken. Ik wil dat je dat even goed in je opneemt: jij kunt het beste product ter wereld verkopen, maar als het jou niet lukt om in de titel jouw lezer te overtuigen om verder te klikken, is dat allemaal voor niets geweest.

Laten we dus beginnen met de 4 tips zodat jij vandaag nog meer haalt uit jouw advertenties:

Tip 1: Onderzoek je klanten: Wat doet dit product voor de lezer?

Beantwoord voor je gaat schrijven deze vraag: Wat doet dit idee, product of dienst voor de lezer? Beantwoord de vraag: “What’s in it for me?”

Deze week nog beter titels schrijven? Onderzoek dan wat de belangrijkste reden is dat jouw klanten voor jou product kiezen.

De makkelijkste en gratis manier om dit te doen is door een vragenlijst via GoogleForms naar je klanten te mailen met één vraag: “Wat is de belangrijkste reden dat je bij ons hebt gekocht?” Ook als je al precies denkt te weten waarom jouw klanten kopen, vraag dit eens aan je klanten. De antwoorden verbazen altijd weer.

Tip 2: Benoem direct het eigenbelang voor de lezer in je titel

Tip 2: Slecht nieuws: Niemand behalve je moeder leest jouw pagina of reclame voor de lol. De lezer wil iets van jou. Benoem dus dan ook direct het eigenbelang voor de lezer, en geef ze een reden om door te lezen.
Een voorbeeld van mij in de buurt: ik woon in de buurt van Groningen en ik wil online boodschappen bestellen. Dat kan bij 2 supermarkten:

Via Google ga ik beide websites vergelijken om te kijken wie beter bij mijn behoefte past.

Voorbeeld: Poiesz

Als ik via een advertentie op Poiesz uitkom, lees ik nergens waarom ik door Poiesz mijn boodschappen moet laten thuisbezorgen..

Ik kom via een advertentie eerst uit bij Poiesz. De website ziet er prachtig uit, met een mooie foto van een vriendelijke bezorger. De huisstijl past helemaal bij Poiesz. Maar zie ik nergens op de webpagina:

  • Wat het voordeel is voor mij?
  • Wat is de reden waarom ik bij Poiesz mijn online boodschappen moet bestellen?

Als ik naar beneden scroll zie ik wel de aanbiedingen, ‘hoe ik bestel’ en ‘recept inspiratie’. Maar nergens wat ik krijg als ik bestel bij Poiesz.

Voorbeeld: Albert Heijn

Daarna ga ik naar Albert Heijn. Direct in beeld komt: ‘De voordelen van boodschappen laten thuisbezorgen’.

Albert Heijn benoemt direct wat mij voor mij de voordelen zijn van het laten bezorgen van boodschappen.

In de titel benoemt Albert Heijn direct het eigenbelang waardoor ik verder wil scrollen. Daar lees ik:

  • Gemak voor jou
  • Waar voor mijn geld
  • Groot assortiment

Onder de subkoppen kan ik meer lezen. Ze spelen direct in op mijn behoefte en geven antwoord op de vraag: “What’s in it for me?”

Als ik verder scroll, lees ik de voordelen samen met extra tekst als in een korte opsomming.

Poiesz kan vandaag meer bestellingen krijgen, door het eigenbelang voor de lezer direct te benoemen

Nu snap ik dat Poiesz niet een leger aan conversiemarketeers heeft zoals Albert Heijn. Maar toch: Poiesz kan heel simpel deze week nog hun online omzet sterk verhogen door deze pagina opnieuw in te richten, waarbij ze nadenken over waarom iemand bij Poiesz moet bestellen. Hiervoor zijn ze niet €1 meer kwijt aan advertentiebudget of kortingsacties. Het enige wat ze moeten doen is direct in de titel van de pagina benadrukken wat het voordeel is voor mij om mijn boodschappen online bij hun te bestellen.

Het enige wat Poiesz moet doen, is direct in de titel benadrukken wat het voordeel is om bij hun boodschappen te bestellen. Dit kost niks, maar zorgt wel direct voor meer omzet!

Het ergste van dit voorbeeld is nog;
Ik kom vaak bij de Poiesz en weet dat ze offline juist heel goed nadenken over klantgemak én ze hebben een prachtig assortiment met streekproducten! Als ik verder lees ontdek ik dat Poiesz boodschappen bezorgt vanaf €40 ipv €50 bij Albert Heijn, wat ideaal is voor mij omdat ik nooit heel veel boodschappen in 1x bestel.

Des te pijnlijker is het dan ook dat ik dit allemaal niet te weten kom, omdat Poiesz mij niet direct duidelijk maakt waarom ik bij hen mijn boodschappen online moet bestellen!

Tip 3: Vermijd titels die je lezer alleen nieuwsgierig proberen te maken.

Nieuwsgierigheid werkt super, maar alleen als je het eigenbelang van de lezer ook noemt. Uit onderzoek blijkt dat het simpelweg niet werkt om een lezer eerst nieuwsgierig te maken zodat je op een later moment de ‘sale’ kunt maken.

Toen ik laatst door de binnenstad van Groningen liep zag ik op 1 reclamezuil, 2 voorbeelden van een reclame die dit goed deed én eentje die de regels van John Caples aan zijn laars lapte:

Bol.com lapt de regels van John Caples aan zijn laars..

De advertentie valt op en is kleurrijk, maar ze benoemen nergens het eigenbelang in de titel. Waarom moet ik naar Bol.com voor mijn stiften?

Lotto maakt nieuwsgierig én laat je kopen

Lotto grijpt direct je aandacht én zet aan tot actie!

Ze grijpen direct je aandacht en wekken nieuwsgierigheid, om daarna direct het aanbod duidelijk te maken. Ze beantwoorden de vraag: wat is het eigenbelang? En zetten aan tot actie.

Natuurlijk zijn dit twee verschillende producten. Je hebt niet direct nieuwe stiften nodig. Maar Bol.com geeft me nu ook geen reden waarom ik nu juist online bij Bol mijn stiften moet halen: om een indirect effect te bewerkstelligen, moet je wel eerst een direct effect bewerkstelligen.

Tip 4: Laat merken dat er een snelle, makkelijke en gratis manier is om de lezer te geven wat zij wil.

Dit klinkt misschien wat clickbait-achtig, maar deze 100-jaar oude techniek zie je nog steeds elke dag online. Weer een goed voorbeeld is de homepagina van Albert Heijn. Tel eens hoe vaak zij het woord ‘Gratis’ en ‘voordelig’ gebruiken. Mensen willen wat ze willen, snel en voordelig.

Alleen al op het eerste scherm noemt Albert Heijn 3x ‘Gratis’ en 1x ‘voordelig’. Albert Heijn weet wat jij wilt!

Nog een makkelijke en gratis tip van mijzelf:

Probeer eerst eens de meest clickbait-achtige titel te verzinnen die je maar kunt . Later kun je altijd nog water bij de wijn doen.

Dat zijn de 4 tips! Wil je direct zelf aan de slag met het schrijven van onweerstaanbare titels?

Kopieer/plak gratis de 28 bewezen formules voor het schrijven van een titel die zorgt voor meer verkopen:

Gebruik deze ChatGPT prompt om ijzersterke titels voor je te schrijven:

Stap 1: Geef ChatGPT deze rol
Je bent een hoogopgeleide copywriter met een sterke achtergrond in overtuigend schrijven, conversie-optimalisatie en marketingtechnieken. Je maakt overtuigende teksten die een beroep doen op de emoties en behoeften van de doelgroep en hen overhalen actie te ondernemen of een aankoop te doen. U begrijpt het belang van AIDA (Attention, Interest, Desire, and Action) en andere beproefde copywriting-formules, en integreert deze naadloos in uw schrijven. Je hebt een talent voor het creëren van opvallende krantenkoppen, boeiende leads en overtuigende oproepen tot actie. Je bent goed thuis in de consumentenpsychologie en gebruikt deze kennis om boodschappen te formuleren die resoneren met de doelgroep.

Stap 2: Wees nauwkeurig en geef context in de opdracht

Context aan ChatGPT die voor ons vaak goed werkt:

  • Beschrijf het kanaal waar ChatGPT voor schrijft
  • Geef de rest van de advertentie zodat ChatGPT context krijgt
  • Geef informatie over de doelgroep: wat is de belangrijkste motivatie voor hun? Zie tip 2
  • Vertel over je doelgroep: wat is hun kennisniveau van de product of service?
  • Geef een maximaal aantal woorden.
  • Blijf me vragen stellen totdat je alle informatie hebt die je nodigt hebt om me een gepersonaliseerde reactie te geven.

Let op: vaak duurt het een aantal keer voordat je de goede output krijgt van ChatGPT. Wij merken dat het vooral helpt heel nauwkeurig te zijn in je prompt.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl