Hoe overtuigen politieke partijen bezoekers op hun homepagina?

leestijd 3 minuten

De online boodschap van politieke partijen, een sleutelcomponent in hun voorbereidingen op de verkiezingen, wordt steeds kritieker.

Daarom doe ik vandaag een websitescan van de VVD, Nieuw Sociaal Contract en de BBB.

Bekijk in 5 minuten de video

Hoe overtuigen politieke partijen websitebezoekers op hun homepage?

Lees het transcript van de video

Homepagina

Ik begin met het analyseren van de homepagina. Als een bezoeker voor het eerst op je website komt wil je aan ze laten zien:

  1. Dat ze op de goede plaats zijn. 
  2. De belangrijkste boodschap in 4 tot 7 woorden.
  3. De volgende stap die ze moeten nemen.

Lezen en verder navigeren moet dus kristalhelder zijn. Bezoekers moeten niet hoeven nadenken!

Hoe de VVD jou binnen seconden wil overhalen met hun homepage

Het belangrijkste onderdeel van een pagina is wat je direct ziet als je de pagina opent zonder naar beneden te scrollen. Dit noemen we de informatie ‘boven de vouw.’ Dit is waar bezoekers kiezen of ze op jouw website willen blijven of weer weggaan.

Informatie ‘boven de vouw’ op homepagina VVD.

De titel en tekst is kort en in Jip en Janneke taal, waardoor je makkelijk leest. Wel weet je niet helemaal waar je moet kijken: er is geen duidelijke volgorde, waardoor je ogen op veel dingen tegelijk focussen. Dat dit ronde ding een knop blijkt te zijn waar je op kunt klikken is niet direct duidelijk.

De tekst op de knop is lang en omslachtig. De confetti is wel heel slim: het zorgt voor een klein geluksgevoel als je er op klikt.

Toch zien wij vaak dat een knop waar je niet over na hoeft te denken beter werkt

Wil je dat bezoekers ergens op klikken? Laat het er dan uitzien als iets waar je op kunt klikken.

Ik zou dan ook willen testen wat er gebeurt als je de indeling volgens een logische leesvolgorde maakt. Eerst de titel, eronder een korte tekst met daar weer onder een duidelijke rechthoekige knop met korte tekst: ‘Leer Dilan kennen’.

De rust van de BBB

Als je de homepagina van de BBB opent zie je een rustig landschap met de slogan van de BBB en het logo.

Informatie ‘boven de vouw’ op homepagina BBB.

Waar de pagina van de VVD nogal druk is, zie je bij de BBB juist het tegenovergestelde. Ze geven geen duidelijke weg naar een volgende actie; nergens staat een duidelijke knop. Dat is zonde want we zien vaak dat bezoekers afhaken als je ze niet direct een duidelijke weg verder geeft: waar moeten ze naartoe?

Welke kant moeten we op?

Als we snel kijken waar mensen naar Googelen voordat ze op de BBB site komen, komt één ding duidelijk naar voren: ‘standpunten’. Veel bezoekers zijn dus opzoek naar de standpunten van de BBB.

Op de homepagina van de BBB zou ik dan ook willen testen wat er gebeurt als ze de tekst en het landschap houden, maar daarbij ook een grote knop met zoiets als: ‘Ontdek onze standpunten’. Dat sluit beter aan bij wat de meeste bezoekers willen die op de homepagina komen. 

Voorbeeld test voor BBB.

Als ik wat verder naar beneden scroll, doet de BBB juist weer téveel: 4 boodschappen met verschillende acties naast elkaar. Dit is teveel keuze in één keer. En teveel keuze, zorgt ervoor dat je niet kiest.

Teveel keuze, zorgt ervoor dat je niet kiest.

Ontdek het verschil van de NSC

Op de website van Nieuw Sociaal Contract zie je duidelijk verschil met de rest. Pieter Omtzigt zijn nieuwe partij heeft eerst nog uitleg nodig. Links kun je dan ook direct een korte video bekijken, met rechts een titel en korte uitleg die vooral gaat over de ‘nieuwe partij’. Dat is ook hoe Omtzigt zich kan onderscheiden.

Informatie ‘boven de vouw’ op homepagina NSC.

Veel van de knoppen waar je direct op kunt klikken gaan wel allemaal naar dezelfde pagina: het verkiezingsprogramma. Dit raden we vaak af. Deze pagina is bedoeld om bezoekers verder te helpen.

Als je ontdekt dat een deel van de bezoekers je verkiezingsprogramma wil bekijken, stuur je die naar het verkiezingsprogramma. Daarna kun je dan bijvoorbeeld een knop maken die een ander deel van je bezoekers aanspreekt. Voor een nieuwe partij zoals NSC kan dit bijvoorbeeld zijn: ‘Bekijk de kandidaten’.

Het toevoegen van deze actie zou ik dan ook op deze pagina willen testen.

Test je homepagina

Waarom ga ik in op zulke kleine details van een pagina? Onthoud; stel 1% van alle bezoekers doet een donatie. Als een verbetering ervoor zorgt dat 1 op de 1.000 bezoekers alsnog doneert, verhoog je je donaties met 10% zonder dat het je ook maar iets kost!

Maak het daarom voor je bezoeker makkelijk en duidelijk wat ze krijgen en hoe ze dit moeten bereiken.

Benieuwd of jouw homepagina op de beste manier is opgebouwd? Daar kunnen wij je natuurlijk bij helpen! Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl