Hoe versla jij e-commerce giganten als Amazon en Bol.com?

leestijd 1 minuut

Ik deel 7 technieken die jouw webshop een voorsprong geven.

E-commerce giganten domineren de online markt. Met een leger aan marketeers en developers maken zij hun webshop elke dag beter.

Maak jij met jouw webshop nog wel kans tegen deze giganten? Ja, maar niet door ze blind te kopiëren met:

  • Een grote oranje winkelmand knop
  • Het ‘€’ weghalen op de productpagina
  • [Webshopnaam’s] Keuze👍

Als je ‘best practices ‘ blind kopieert, ben je op zijn minst even goed, maar nooit beter. De kans is zelfs groot dat ze niet werken, omdat je het blind kopieert.

Jouw doelgroep bestelt nu bij Bol omdat het makkelijk is. Ze weten hoe ze moeten kopen. Jij moet daar iets tegenover stellen. 

Bij Bol kun je alles kopen. Dat is hun voordeel én hun nadeel. Zij kunnen zich niet op één doelgroep focussen. Jij kan dat wel.

Die focus op één niche is jouw grote voordeel. Maar dan moet je die doelgroep wel kennen.

David Vs. Goliath

Met deze 7 technieken blijf je de grote jongens voor

  1. Een superrelevant menu, gericht op de situatie en taal van je bezoeker

Jij weet hoe jouw bezoekers navigeren. Gebruik dit in het menu. Kies een structuur die past bij hun beleving en gebruik woorden die zij kennen.

  1. Productteksten waar Bol niet aan kan tippen

Jij bent de expert in jouw niche. Gebruik dit. Zet in je productteksten de unieke kwaliteiten van het product, geef uitgebreid advies. Gebruik productvideo’s. Vang veelgestelde vragen op.

  1. Bedenk je eigen garantie om twijfel weg te nemen

Jij kent de grootste angsten en twijfels van je doelgroep. Neem deze twijfels weg met een ijzersterke garantie. 

  1. Productafbeeldingen die je nergens anders ziet

Maak je eigen productafbeeldingen. Jij kent de meest voorkomende gebruikssituaties. Speel hier op in. Neem twijfels en bezwaren weg.

  1. Alles voor de [naam doelgroep]

Jouw aanbod is niet breed, maar diep. Zorg ervoor dat gebruikers in jouw niche voor alles in jouw markt terechtkunnen! Verkoop net dat type product dat de concurrent links laat liggen.

  1. Kies kassakoopjes handmatig, niet automatisch

Jij kent de markt het beste. Je weet wat jouw gebruiker nog meer nodig heeft. Gebruik deze kennis voor gerichte bijverkoop. Schiet niet met hagel, maar adviseer alsof ze bij jou in de winkel staan.

  1. Concurreer op waarde, niet op prijs

Prijsvergelijken is online makkelijker dan ooit. En er is maar één de goedkoopste. (Dat is vaak Amazon of Bol.com).

Concurreer daarom op waarde. Geef gratis extra´s waar jouw doelgroep op zit te wachten. Een paar voorbeelden:

  • Expert hotline voor 6 maanden
  • Installatie service
  • Speciale onderhoudsservice

Zo maak je jouw product speciaal en lastig te vergelijken op prijs. 


Vind je dit lastig? Dan kunnen wij je natuurlijk helpen! Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl