Hoe overtuigen politieke partijen bezoekers op hun donatiepagina?

leestijd 3 minuten

De online boodschap van politieke partijen, een sleutelcomponent in hun voorbereidingen op de verkiezingen, wordt steeds kritieker.

Daarom doe ik vandaag een websitescan van de VVD, Nieuw Sociaal Contract en de BBB.

Bekijk in 5 minuten de video

Hoe Politieke Partijen Donaties Optimaliseren

De donatiepagina

Een belangrijke actie op de websites is doneren. Je wilt deze actie dus zo makkelijk mogelijk maken

Vooral bij ‘donaties’ vragen bezoekers zich vaak af:

‘Waar gaat mijn geld naar toe en waar wordt dit voor gebruikt?’

Goede doelen weten dit en proberen donaties daarom heel concreet te maken:  ‘met jouw donatie van €12 geef jij 100 kinderen een maaltijd.’

Daarnaast wil je het voor bezoekers zo makkelijk mogelijk maken: het is zonde als bezoekers afhaken omdat juist de belangrijkste actie onduidelijk is.

Hoe de VVD voor verwarring zorgt

VVD promoot ‘lid worden’ duidelijk rechtsboven op de website.

Ik kom op de registratiepagina. Dat is make or break. Hier krijg ik eerst links een lange tekst met informatie over de voordelen en rechts het registratieformulier.

Donatiepagina van de VVD

Mijn ogen schieten van de tekst naar het formulier en weer terug. Zoiets kleins zorgt er al voor dat bezoekers verward raken en afhaken. 

Daarnaast zijn de letters wit. Dit vinden mensen lastig lezen en kost meer moeite. Je vergroot de leesbaarheid van een lange tekst door gewoon te kiezen voor zwarte letters met een witte achtergrond.

Je wilt bezoekers één duidelijke taak geven. Dus niet én een tekst geven om te lezen én een formulier om in te vullen. Begin met een korte titel met de belangrijkste reden om lid te worden, maar direct daarna moet ik het formulier in kunnen vullen. Bezoekers die meer info willen kunnen dan zelf eerst naar beneden scrollen. 

Je wilt bezoekers één duidelijke taak geven.

Nadat ik mijn gegevens invul kan ik een bedrag kiezen: €25, 75, €125 doneren. Duidelijk! Maar daaronder staat: dat deze korting geldt voor de eerste periode van mijn lidmaatschap, daarna gelden de standaardtarieven. Welke korting? Welke periode?

Dit soort verwarring zorgt ervoor dat bezoekers alsnog op het laatste moment afhaken.

Donatiepagina test voorbeeld voor de VVD

Als ik deze pagina zou testen, ben ik benieuwd wat er gebeurt als het donatieformulier helemaal bovenaan in beeld komt, in plaats van naast een tekst. En ik zou de tekst over korting weghalen: dat is een latere beslissing, en dus nu niet relevant. 

Hoe de BBB hun donateurs voelbaar maakt

De BBB is heel slim in het binnenhalen van donaties. Naast dat je kunt doneren, hebben ze als enige partij ook een webshop. Hier kun je stickers, vlaggen en zelfs babykleding kopen van de BBB! 

Webshop van de BBB

Dit is verschrikkelijk slim om 2 redenen:

  • Als bezoeker voel je dat je iets terugkrijgt voor je donatie: het maakt wat je krijgt heel tastbaar, iets dat vaak verschrikkelijk moeilijk is bij donaties. Dat vindt het reptielenbrein fijn!
  • Daarnaast zetten ze zo hun donateurs ook in als ambassadeur! Je maakt het dus heel concreet en praktisch

De donatiepagina daarentegen valt wel echt veel aan te verbeteren. In plaats van het makkelijk te maken, moet een bezoeker helemaal naar beneden scrollen voordat ze kunnen doneren. De tekst op de pagina is ook niet in de normaal zo duidelijke taal van de BBB. 

Donatiepagina van de BBB

Op deze pagina zou ik willen testen wat er gebeurt als je de informatie over hoeveel je mag doneren direct bij het formulier zelf zet – dus op het moment dat het relevant wordt. Ook zou ik Caroline een keer naar deze tekst laten kijken: die kan hem vast een stuk duidelijker maken!

Hoe de NSC duidelijkheid creëert

Pieter Omtzigt heeft het beste donatieformulier van alle politieke partijen. Naast een duidelijke knop op de homepagina, kun je heel makkelijk doneren. 

Donatiepagina van de NSC

Het begint met een korte foto en tekst wat er met het geld gebeurt. Het formulier is het duidelijkst van alle partijen: ik kan heel makkelijk mijn gegevens invullen.

Daarna helpen ze mij met een bedrag kiezen. Dit noem je ‘ankeren’. In plaats van dat ik heel lang zelf moet nadenken over hoeveel ik wil doneren, krijg ik 4 duidelijke bedragen voorgeschoteld. 

Uit onderzoek blijkt dat dit zorgt dat mensen meer doneren. Stel ik wilde zelf eerst maar €5 doneren, maar ik zie bij het invullen van de donatie €25, 50 of zelfs 100 euro staan, denk ik al snel: ‘naja dan zal dat wel normaal zijn. Ik ga uit van het referentiepunt. Het anker!

Hier zou ik willen testen wat er gebeurt als je het formulier helemaal bovenaan zet. Zodat mensen die direct willen doneren dat kunnen, en je de informatie onder het formulier zet voor bezoekers die eerst nog meer willen lezen.

Test je website

Waarom ga ik in op zulke kleine details van een pagina? Onthoud; stel 1% van alle bezoekers doet een donatie. Als een verbetering ervoor zorgt dat 1 op de 1.000 bezoekers alsnog doneert, verhoog je je donaties met 10% zonder dat het je ook maar iets kost!

Maak het daarom voor je bezoeker makkelijk en duidelijk wat ze krijgen en hoe ze dit moeten bereiken.

Benieuwd naar jouw website? Vraag een gratis adviesgesprek aan.

Pieter Boonstra

Eigenaar / Conversie-specialist

Pieter wordt enthousiast van alles dat met gedragspsychologie en overtuigen te maken heeft.

Als ware detective, test hij de hele dag ideeën op websites en doet klantonderzoek.

Blij wordt hij van een A/B-test die onverwacht enorm veel omzet oplevert.

Meer weten?

Neem contact op met Pieter
06-18601322
pieter@conversiekracht.nl